Wednesday 25 September 2013

7 SEBAB MENGAPA BADAN KITA PERLUKAN SUPLUMEN?





1.  Dalam sesetengah situasi, tubuh badan kita memerlukan dos vitamin yang lebih tinggi dari apa yang kita perolehi dari makanan yang diambil. Contohnya Vitamin E dan Vitamin C yang diperolehi dari makanan semata-mata tidak mencukupi untuk memberi pencegahan terhadap penyakit dan anti-penuaan. 

2.  Buah-buahan dan sayur-sayuran yang ditanam  di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang dan kebanyakkannya telah disembur dengan racun perosak yang menjejaskan kualitinya berbanding dengan buah dan sayur dari tanah yang subur atau ditanam secara organik . Racun perosak, racun seranggan dan bahan pencemar mempengaruhi kualiti buah dan sayuran tersebut.

3.  Zat dan vitamin yang terdapat didalam makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. Ini akan mengurangkan khasiat yang terdapat didalam makanan tersebut. Sebagai contoh, Vitamin C dan enzim mudah dimusnahkan oleh haba semasa memasak.

4.  Pengambilan pil penahan sakit, laksatif, ubat-ubatan, alkohol dan antibiotik mengganggu proses penyerapan zat makanan. Amalan diet yang tinggi kafien, lemak, gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat makanan di dalam tubuh.

5.  Makanan seharian yang tidak seimbang serta tridak mengikut piramid makanan yang dicadangkan.

6.  Gaya hidup masakini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak di rumah. dan lebih gemar kepada makanan sebera yang tinggi kandungan bahan kimia.Kebanyakan warga kota juga lebih gemar membeli makanan diluar rumah yang tidak diketahui kebersihan dan kualiti makanannya. Amalan merokok dan mengambil minuman beralkohol juga menyebabkan nutrisi didalam badan berkurangan. 

7.  Bagi yang bekerja, makanan tengahari selalunya di luar dan hidangan makan malam disediakan seringkas mungkin, maka pengambilan makanan seimbang kadangkala tidak dititikberatkan.


Supplement yang diambil dapat membantu kita untuk mencegah beberapa penyakit kritikal. Ini penting sebagai langkah pertama menghindari penyakit merbahaya seperti sakit jantung, kanser, diabetis, arthritis dan sebagainya.

Walaupun kita mungkin telah mengambil  makanan yang dirasakan sesuai, boleh jadi kita masih sakit dan tidak segar kerana sebab-sebab di atas. Supplement juga merupakan makanan tambahan, bukan bertindak sebagai pengganti. Supplement berfungsi menambah nutrisi yang diperlukan dan bukan satu-satunya tempat pergantungan untuk mendapatkan nutrisi.





Untuk info lanjut atau pesanan:
Pm di FB : Jue Azam
Shaklee Independent Distributor (SID : 945753)
Email : jueazam1101@gmail.com
Sms / Whatsapp : 019-621 1201

No comments:

Post a Comment