Friday 22 August 2014

ATASI MASALAH LETIH DAN LESU KETIKA HAMIL


Rasa letih dan lesu adalah perkara normal yang berlaku dalam kalangan ibu mengandung. Adakalanya rasa itu tetap tidak hilang walaupun sudah mendapat tidur yang secukupnya apatah lagi sekiranya ibu sukar mendapatkan tidur yang lena.
 
Masalah insomnia adalah ketidakupayaan tidur pada waktu malan, yang pastinya akan mengganggu keselesaan anda di siang hari. Kebanyakan wanita hamil berasa keletihan melampau pada trimester pertama kehamilan. Ia adalah normal!
 
Ini merupakan cara badan anda memberitahu yang anda memerlukan rehat secukupnya. Pada trimester kedua pula, keletihan hilang dan digantikan dengan perasaan sihat dan bertenagan. Tetapi pada trimester akhir pula, rasa keletihan kembali semula.
 
 
Mengapa ibu berasa terlalu letih?
 
Bayi dalam kandungan hidup selama 24 jam dan metabolismanya sentiasa bekerja walaupun ketika waktu tidur ibu. Sudah tentu ia memberi kesan kepada tindak balas badan anda.
 
Semakin anda membesar, tidur menjadi semakin sukar. Pergerakan bayi, larian ke bilik air, berpeluh di waktu malam dan peningkatan kadar metabolism badan mungkin mengganggu tidur anda. Begitu juga dengan masalah kaki kejang yang pastinya mengejutkan tidur malam anda.
 
 
Bagaimana meredakan keletihan dan mengelakkan insomnia?
*Berbaring pada sebelah kiri anda.
*Gunakan bantal untuk menyokong di bahagian belakang badan, kepit di antara lutut dan bawah perut anda.
*Amalkan tabiat tidur yang baik seperti masuk dan bangun tidur pada waktu yang sama setiap hari dan gunakan katil hanya untuk tujuan tidur dan hubungan kelamin.
*Tidur awal.
*Tidur sebentar jika anda tidak mendapat cukup tidur pada waktu malam.
*Minum air yang diperlukan pada awal hari, jadi anda hanya perlu minum sedikit sahaja beberapa jam sebelum waktu tidur.
*Cuba mandi air suam. Perubahan suhu sebaik anda selesai mandi mungkin menenangkan dan mudah untuk anda tidur.
*Minum susu suam ketika waktu tidur.
*Cuba urutan  menenangkan.
*Cuba menonton TV atau membaca sehingga anda berasa mengantuk.
 
 
Supplemen Shaklee untuk mengurangkan keletihan dan insomnia ketika hamil 
 
 
 
 
Kelebihan set hamil Shaklee yang bakal ibu kena tahu ialah :-
  • Bcomplex - Kandungan asid folik di dalam B Complex melindungi bayi dari kecacatan saraf tunjang, Asid folik jga menghalang ibu dari risiko kanser dan strok
  • Vita-Lea Shaklee - mengandungi zat besi yang tinggi mengelakkan masalah anemia dan kekurangan sel darah merah, Zat besi juga berperanan untuk memastikan bayi mendapat semua zat dari makanan ibu, jadi ini akan mengurangkan risiko bayi pra matang dan masalah bayi kurang berat badan
  • Vitamin C yang mencukupi akan membantu meningkat imunisasi badan.
  • Ostematrix adalah kalsium-magnesium yang membantu sistem saraf, otot dan peredaran darah si ibu, juga mengelakkan kekejangan yang sering berlaku pada ibu-ibu hamil. Juga membantu pertumbuhan tulang dan gigi yang sihat bagi ibu dan bayi. Membantu ibu-ibu hamil tidur lebih lena dan mengelak sembelit ketika hamil.
  • Omega Guard Shaklee mengandungi DHA tinggi untuk membantu perkembangan otak bayi
  • ESP (Energizing Soy Protein) adalah makanan berindek glisemik rendah, jadi dapat memberikan tenaga yang berpanjangan kepada ibu.Kandungan protein tulen yang membantu menghasilkan sel-sel kulit yang baru, jadi kulit ibu tampak lebih cantik dan kulit anak yang bakal lahir pun akan jadi halus, mulus dan gebu. In Shaa Allah.
 
 
Untuk info lanjut atau pesanan:
Pm di FB : Jue Azam

SID: 945753
Sms | Whatsapp : 019-621 1201

COD: Bangi, Bangi Lama, Jenderam Hilir, Kajang, Putrajaya, Desa Saujana, UKM
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment