Monday 25 November 2013

Apakah Vitamin Sintetik, Vitamin Organik & Vitamin Semulajadi?

Alhamdulillah, saya baru saja makan vitamin semulajadi hari ini. Vitamin semulajadi? Ada ke vitamin tak semulajadi?

Jawapannya.... YA, ADA!!
Secara umumnya, vitamin boleh dibahagi kepada tiga jenis:-

a) Sintetik- dihasilkan dikilang, dari bahan-kimia yang digabungkan supaya membentuk sebatian yang mirip vitamin semulajadi.
b) Organik- nutriennya diambil dari bahan-bahan semulajadi, namun prosesnya masih lagi melalui pembuatan vitamin sintetik
c) Semulajadi- semuanya diambil dari bahan semulajadi, proses pembuatannya tidak dicampur dengan mana-mana co-faktor seperti pengawet, pewarna, perasa tambahan dan kosnya terlalu tinggi sesuailah untuk mengekalkan keasliannya



“Alah, vitamin mana2 pun sama aje. Mahal ke, murah ke, yang free lagi baik!”
“Makan je la vitamin apa2 pun..”
“Kalau vitamin sintetik tu tak bagus, mesti lah diorang tak jual, ye tak”


Kenyataan di atas adalah tidak betul sama sekali. Tak bagus maka tak jual? salah....cuba fikir, rokok tu bagus ke? Kenapa mana mana kedai ada jual rokok?

Ramai antara kita tak dapat menilai dan mengambila kira tentang kepentingan vitamin semulajadi dan bahaya nya vitamin sintetik, mungkin sebab kita tak tahu pun vitamin tu ada yang sintetik, organik dan ada yang semulajadi.

Macamana nak bezakan nya?

Analoginya seperti di bawah:

(1) Vitamin Sintetik umpama buah plastik






 (2) Vitamin Organik umpama jus buah dalam pek


(3) Vitamin Semulajadi umpama buah sebenar
 



Nampak tak perbezaan nya?

Vitamin sintetik umpama buah plastik, sama rupanya macam buah sebenar, dan namanya pun ikut buah sebenar tu. Oleh kerana pembuatannya adalah untuk menghasilkan sejenis bahan tertentu, maka kebanyakan vitamin sintetik datang dalam bentuk ’solo’, misalnya kalsium tanpa magnesium dan vitamin D, jadi kita kena ambil magnesium dan vitamin D dari sumber lain. Begitu juga dengan vitamin2 lain, yang memerlukan ‘kawan’ untuk bertindakbalas dengan sempurna, tapi tidak ada dalam vitamin sintetik.

Vitamin organik pula sama macam jus komersial, dibuat dari buah sebenar, tapi menjalani pelbagai proses dan akhirnya banyak nilai buah sebenar yang telah hilang. Ia dihasilkan tanpa perlu menuai tumbuhan atau bahan-bahan yang semulajadi, kerana pembuatannya hanya mencampurkan sebatian kimia tertentu untuk mendapat sebatian yang diingini, sebab itu ia lebih murah! Walaupun bermacam jenama, rasanya pun lain-lain. Pernah tak terfikir yang jus buah yang berlainan jenama itu memang 100% jus asli ke?

Fikirkan ye..

Vitamin semulajadi adalah Buah yang sebenar? Dah tentu-tentulah khasiatnya ada di dalam buah sebenar itu. Vitamin dan mineral yang terdapat di dalam vitamin semulajadi adalah ekstrak dari bahan-bahan semulajadi dengan menyingkirkan serat2 yang tidak perlu.

Jadi, pilihlah vitamin anda dengan bijak. Ingat, buah plastik lebih murah dari buah sebenar, dan mungkin kita boleh dapat free tapi.. tergamak ke nak makan buah plastik?

Macam mana nak tahu?


Betul, kita tak akan tahu kalau tak diberitahu. Saya nak bagitahu, kebanyakan vitamin yang dijual di farmasi atau pasaraya adalah sintetik. Walaubagaimanapun, kedai barangan semulajadi atau jaringan outlet kesihatan ada menjual vitamin semulajadi. Anda cuma perlu perhatikan label kandungan bahan pada botolnya sahaja. Vitamin sintetik biasanya akan ditulis sebagai "vitamin c", vitamin semulajadi akan ditulis nama bahan semulajadi yang terkandung misalnya "ekstrak limau tang".




 
Kenapa SHAKLEE??

  • Semulajadi dan asli dari alam
  • Sentiasa selamat -350 ujian pada setiap ramuan baru, 80,000 ujian kualiti setahun untuk memastikan ketulenan dan keberkesanan produk.
  • Sentiasa berkesan- Testimoni oleh berjuta-juta pengguna, yang terdiri daripada atlet dunia, penjelajah dunia, malah insan biasa yang ingin hidup lebih sihat dan lebih produktif.
  • Sentiasa mesra alam- 50 tahun menjadi peneraju dalam pergerakan alam sekitar,syarikat pertama di dunia diiktiraf sebagai Climate Neutral.
  • Pengiktirafan HALAL- oleh ISA (Islamic Services of America) dan Jakim.

INGAT!! Anda yang berhak menentukan apa yang terbaik untuk diri anda, bukan orang lain.




Untuk info lanjut atau pesanan:
Pm di FB : Jue Azam

SID: 945753
Email : jueazam1101@gmail.com
Sms / Whatsapp : 019-621 1201


No comments:

Post a Comment